Friday, March 25, 2011

Bintang

Sesi perbincangan remaja muda-umur-bawah-25-tahun kali ini membincangkan hal-hal dunia sambil berbekalkan Al-Quran Tafsir. Dimulakan dengan makanan berat-berat seperti nasi berlaukkan kari ayam, ibarat jamuan akhir tahun kelas gayanya. Iyalah, pengisian jasmani sebelum rohani, baru seimbang dan khusyuk. ini semua common sense.


Perihal perbincangan, satu benda yang menarik minat perihal kekayaan. Harta benda di dunia ni secara amnya : lagi sikit, lagi mahal. Hanya yang kaya mampu membeli barang barang yang mahal/rare ni. benar bukan?


'Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar syaitan, dan Kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala' (QS. 67:5)


Allah menciptakan bintang dengan banyak di langit. Sangat banyak sehingga ada pelbagai jenis zodiak. Bintang Tiga tu kes lain, bukan bintang di langit. Jadi, berapa ramai yang kaya dekat dunia ni boleh beli bintang? Usahkan beli, menjejakkan kaki pun masih berkira-kira lagi ye tak? Betapa kerdil kita dekat dunia ni.


Analogi mudah dari tafsir Surah Al-Mulk ayat ke 5. Dalam kita sibuk ambil port hal dunia, kita perlahan-lahan sibukkan hal akhirat.


Sekian, selamat beramal

No comments: