Saturday, July 9, 2011

As a student and human, I prefer to be rational. Pentingkan apa yang penting dan sentiasa memandang sesuatu perkara itu dalam keadaan neutral sebelum membuat pertimbangan. Sebab, bila kita pandang dengan sikit 'sparks' of bias, kita akan hilang pertimbangan.


Fanatik akan mengkaburkan kebenaran dan kebatilan. Sebagai contoh : Kita suka a football player sebab dia selalu main dengan penuh toma'ninah dan ketenangan sampai kita tak nampak kesalahan dia in terms of moral and normal human values. Kita perasan kesalahan tu tapi taknak percaya sebab kita suka player tu.


Okay, point tak cukup kuat. Senang cerita, setiap orang pasti ada salah masing masing. Kita boleh tutup sebelah mata kalau kesalahan tu kecil. tapi kalau kesalahan tu besar, kita tolak tepi sikap fanatik dan judge by using normal human POV. in terms of moral and akhlak.


Banyakkan memerhati. Bila sampai masa, kita akan nampak cahaya lebih dari kegelapan. Kurangkan bertindak membuta tuli. Pemerhatian mencetuskan tindakan yang lebih rasional.


Jalan yang dipilih kadang kala banyak duri. Kena selalu memerhati supaya kurang memijak duri yang pasti sakit dan selamat sampai ke destinasi.


Okay, nak siap siap pergi kelas. aih, kelas pukul 10 baru start. sekarang pukul 8 pagi. boleh breakfast tengok movie satu dua. hehe

No comments: