Saturday, April 23, 2011

Unfriend

Jam menunjukkan pukul 3 petang. Matahari tegak terpancar cahayanya. Namun, tidak tembus ke biliknya dek ditutup langsir rapat rapat. Hujung minggu, masa untuk berehat, sama seperti minggu minggu kuliah. Laptop yang dibiarkan dalam keadaan tidur (baca : sleep) dibiarkan di sebelah tepi. Digosok gosok matanya, seperti abang korea sepetnya. Penat semalam Musalman bergaduh manja di Facebook di statusnya yang berbunyi, 'Mencik dengan diew, tak ajak titew makan pown'. Ada orang yang cakap dia kurang kelelakian. Ada yang cakap dia buang tabiat. Penat dia bergaduh sampai ke subuh.


Dibukaknya Facebook kembali. Ada 1 notification. Pergaduhan tak habis lagi rupanya, ada yang tak puas hati dia buat gaya comel. Ini yang nak gaduh ni, baru tahu kejantanan Musalman anak Pak Karim ni. Terus Musalman menyerang di wall 'I-man Suarez' yang mengutuknya sebentar tadi. Musalman lupa yang dia belum solat Zohor lagi. Dia asyik dengan pergaduhan itu. Semua friend listnya men'stalk' pergaduhan tersebut dengan penuh rasa teruja.


Keesokannya, dalam kuliah, Musalman kelihatan bermasam muka sepanjang kuliah. Seperti kucing kepenatan. Rakannya pergi ke arah Musalman. Terus tanpa segan silu bertanya akan kemasaman dia hari ini. 'Dia unfriend dengan aku dalam Facebook, terus tak sembang dengan aku depan depan sekarang. Dah lama kitorang kawan beb, nak dekat 10 tahun. Aku melawak je semalam' ujar Musalman sambil menekup muka dengan tapak tangan sendiri seperti gadis. Rakannya hanya mampu menahan tapak tangan sendiri, rasa seperti mahu backhand melihat gaya gedik Musalman.


'Apahal murah sangat persahabatan diorang ni? Perangai konon up-to-date main unfriend-add friend dekat Facebook bawak sampai realiti. Dah la gaduh gaduh benda tak berilmiah. Lagho tu!' getus hati rakan Musalman. Dah la nama I-man Suarez, profile picture mulut muncung, tak gentleman langsung.' sambung hatinya lagi.


p/s : buruk betul gaduh dekat Facebook sampai semua orang tengok. 

2 comments:

mohd nur afiq said...

pewit satu kali! cerita ni mmg realiti ke imaginasi ko ni nuar? keh3

Anuar said...

campur campur lah brader. baru menarik sikit. tapi ini cerita konfem semua pernah nampak ye tak? kah kah