Thursday, April 28, 2011

Organisasi

Duduk di alam universiti, mesti ada tugasan atau persatuan atau kelab yang pasti kita perlu join. Kalau di Malaysia, banyak persatuan persatuannya. di Irbid, hanya ada Permai sebagai persatuan besar dan anak anak cabang dari Permai untuk melancarkan gerak kerja. Ini semua common sense. Carilah mana mana persatuan, jika tiada organisasi, maka bukan persatuan namanya, hanya satu name figure yang bakal kucar kacir sahaja.

Sebagai ketua, paling besar tanggungjawabnya walaupun ramai beranggapan ketua hanya memantau. Tanggungjawab keseluruhan program/persatuan jatuh kepada ketua. Jika berjaya program, maka berjayalah ketua dan biro biro yang bersama ketua. Jika tidak berjaya, maka haruslah dimuhasabah di mana punca kesalahan, tapi selalunya ke atas ketua. Pasti.

Lalu, pemilihan ketua itu tersangatlah penting. Perlu yang sentiasa berfikir untuk meningkatkan kerjanya. bukan yang selalu mengelat dari membuat kerja. Ketua yang mampu menerima sebarang idea dan kritikan bukan senang hendak dicari. Ada yang mampu menerima, tapi belakang tabir mengutuk dan mengeji si pemberi idea. ini memang selalu ada. Jangan risau.

Bagi biro biro yang di bawah, perlu bersikap lebih optimis dan yakin dengan kemampuan diri. Sebelum menjadi biro, yakin bahawa anda mampu membantu ketua di atas dan tidak menyusahkan dia. Kalau anda pernah menjadi biro sebelum ni, boleh KIV tempat anda untuk orang lain. Offer nama kepada ketua (bukan atas dasar melarikan diri) , nama yang tidak kelihatan sebelum ini. Iyalah, pelajar kampus di Malaysia adalah dalam beribu beribu setiap kampus, jadi tidak mustahil untuk terlepas pandang bakat kepimpinan terpendam.

Harus kita tetapkan niat, kita bekerja bukan dikerjakan oleh orang atasan. Setiap gerak dan butir idea kita insyaallah akan dihitung. Jika tidak dihitung dan disedari oleh ketua, Ketua segala Ketua, Allah S.W.T sentiasa memerhati hamba hambanya.

p/s : Bila kita pandang orang yang buat kerja tu macam senang, ingat, seberat-berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

No comments: